CFIRDE
Centre de Formació, Innovació i Recerca per a la Direcció Escolar.
Membres del Consell Rector:
- El conseller d’Educació i Formació Professional, que en serà el president
- La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que en serà la vicepresidenta
- El secretari general
- El director general de Planificació, Ordenació i Centres
- El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors
- La directora general de Personal Docent
- La cap del departament d’Inspecció Educativa
- El director del Centre de Formació, Innovació i Recerca per a l’exercici de la Direcció Escolar
- La secretària del Centre de Formació, Innovació i Recerca per a l’exercici de la Direcció Escolar que actuarà de secretària del Consell Rector
Membres del Consell de Centre:
- La persona titular de la direcció del centre, que el presideix.
- La persona titular de la secretaria del centre.
- Dos representants dels directors dels instituts d’educació secundària a proposta de les associacions de directors de secundària de les Illes Balears.
- Tres representants dels directors dels centres d’educació infantil i primària a proposta de les associacions de directors d’infantil i primària de les Illes Balears.
- Un representant dels directors dels centres integrats de Formació Professional a proposta de l’associació de directors de centres integrats de formació professional de les Illes Balears.
- Un representant dels directors dels centres d’educació de persones adultes, a proposta de l’associació de directius dels centres de persones adultes.
- Un assessor de formació triat per l’equip pedagògic. Aquesta persona cessarà com a membre del Consell de Centre si cessa com a assessora. En aquest cas l’equip d’assessors cobrirà per elecció la vacant per un període de tres anys.
- La cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació de la Conselleria d’Educació i Formació Professional.
- La cap del Servei de Planificació de la Conselleria d’Educació i Formació Professional.
- La cap del Programa de Millora i Transformació dels centres educatius.
Objectius:
- Col·laborar per a que tots els centres comptin amb equips directius competents i eficients en el desenvolupament de les seves funcions.
- Capacitar, prestigiar, enfortir i transformar el rol dels equips directius per poder exercir un lideratge pedagògic i distribuït i una gestió eficient dels recursos en benefici dels resultats educatius de l’alumnat.
- Planificar la formació dels equips directius a partir de les necessitats dels centres educatius, amb la col·laboració dels serveis de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que tenen competències en el desenvolupament de la funció directiva.
- Estendre la cultura del lideratge i la millora educativa en el sistema educatiu.
Funcions:
- Fer anàlisis diagnòstiques periòdiques de la situació de la direcció escolar al nostre sistema, en coordinació amb el Departament d’Inspecció Educativa i la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
- Detectar les necessitats formatives dels equips directius dels centres educatius.
- Organitzar una oferta actualitzada dels programes de formació per al desenvolupament de la funció directiva d’acord amb la normativa vigent.
- Impulsar la formació per al desenvolupament de les competències professionals per al lideratge pedagògic i la formació tècnica en gestió administrativa i econòmica adreçada als membres dels equips directius dels centres educatius i al professorat que vulgui assumir funcions directives.
- Facilitar suport i assessorament formatiu als equips directius dels centres en el desenvolupament de les seves competències professionals.
- Promoure la innovació en l’exercici de la funció directiva.
- Promoure la reflexió i el debat sobre el model de direcció i lideratge escolar que requereix l’educació del segle XXI.
- Organitzar activitats d’intercanvi d’experiències sobre la funció directiva per a la millora de la pràctica del lideratge pedagògic i l’organització escolar.
- Identificar, fomentar i divulgar bones pràctiques professionals en matèria d’exercici de la direcció escolar.
- Col·laborar amb les associacions de directors en el desenvolupament dels seus objectius i promoure’n l’actualització.
- Impulsar accions de cooperació i intercanvi en l’àmbit nacional i internacional en relació amb l’exercici de la funció directiva.
- Impulsar una recerca que aporti un coneixement valuós i útil per a la millora de la innovació i del lideratge pedagògic en l’exercici de la direcció.
- Col·laborar amb la Universitat de les Illes Balears en matèria d’innovació i recerca relacionada amb l’exercici de la funció directiva.
- Promoure que el coneixement generat es transfereixi i sigui conegut pels actors clau del sistema educatiu.
- Facilitar i potenciar la coordinació amb els serveis educatius de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que tenen competències en el desenvolupament de l’exercici de la funció directiva en relació amb la formació, la innovació i el desenvolupament de les competències professionals dels membres dels equips directius.
- Elaborar el programa anual d’activitats del centre.
- Col·laborar en les avaluacions de la funció directiva i fer propostes de millora a partir de les evidències recollides.
- Qualsevol altra funció que li sigui atribuïda en l’àmbit de les seves competències.